خصوصيات و ويژگيهاى حضرت در زمان ظهور

فرهنگی اجتماعی

خصوصيات و ويژگيهاى حضرت در زمان ظهور

خصوصيات و ويژگيهاى حضرت در زمان ظهور

بسم الله الرحمن الرحیم

   1 ـ شيخ صدوق در كتاب «كمال الدين» از حضرت رضا(عليه السلام) روايت نمود كه ايشان فرمودند: قائم كسى است كه در زمان خروجش با آن طول زمان (غيبت) به صورت جوان ظاهر مى شود و بدنش بااندازه اى پر قوتست كه اگر بر درخت بزرگى دست دراز كند آن را از بيخ بر كند و اگر در ميان كوهها نعره كشد سنگهاى سخت از هيبت صوت او از هم پاشيده شود.

   2 ـ در آن هنگام مواريث جميع انبياء و اوصيا در نزد آن حضرت خواهند بود از جمله پيراهن ابراهيم، عصاى موسى، انگشترى سليمان، زره، عمامه، نعلين و ساير وسايل رسولخدا و ذوالفقار حضرت على(عليه السلام).

   3 ـ آن حضرت مانند رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) در ميان آفتاب راه مى رود و او را سايه      نمى باشد زيرا كه نور الهى غالب بر همه انوار است و سايه نداشتن آن حضرت مستفاد از بسيارى از اخبار منقول از خاصه و عامه است كه به حد استفاضه است كه بحث آن در اين مختصر نمى گنجد.

   4 ـ جميع دنيا در نزد آن حضرت به منزله كف دست او مى باشد كه پستى و بلندى و درياها و جزاير همه از براى او پست و مسطح مى شود كه به هر چه بخواهد نظر فرمايد بدون ستر و حجاب نظر مى نمايد.

   5 ـ مؤمنان در زمان آن حضرت مستعد مى شوند از براى فهم و دانش و در كمال عقل و دانايى و معرفت خواهند بود و از آن منبع فيوضات ربانى اقتباس جميع اقسام علوم ظاهره و باطنه مى نمايند و همه علوم انبياء سلف از براى ايشان از يمن دست مبارك آن حضرتست كه از روى رأفت و مهربانى بر سر دوستداران خود مى كشد.

   6 ـ از آن جمله عَلَم نصرت آنحضرت است كه آن عَلَم از عمود عرش الهى است و چون عَلَم رسول خداست. آن به سوى هيچ طايفه اى فرستاده نمى شود مگر آن طايفه مخذول خواهند شد و قلوب مؤمنين لشگر او مانند پاره آهن خواهد بود در شجاعت و دليرى و به هر مؤمنى قوّت چهل مرد داده خواهد شد.

   7 ـ هنگامى كه حضرت مهدى(عليه السلام) ظهور نمايد خداوند سرور و فرحى در قبور مؤمنين داخل    مى فرمايد كه هم ايشان مسرور و مبتهج خواهند شد. به ظهور آن نور الهى و قبور ايشان پرنور مى شود. و به زيارت يكديگر مى روند و مژده مى دهند يكديگر را به فرج آل محمد و جمعى از ايشان رجوع به دنيا مى نمايند يا آن كه جمعى را مختارى مى نمايند بين رجوع به دنيا و بين بقاء در برزخ به وسعت رحمت پروردگار و مستفاد از بعضى ادعيه و اخبار آنكه كثيرى از مؤمنين كامل الايمان در ايام دولت حقه آن جناب با شمشير برهنه از قبور خود بيرون مى آيند به جهت نصرت آن نور الهى و در راه دين خدا جهاد  مى نمايند.

   8ـ مستفاد از بعضى اخبار آن كه آن مظهر رحمت پروردگار قروض شيعيان خود را از احياء و اموات ادا مى نمايد و ذمه همه را از حقوق الناس برى مى نمايد و ظاهر اينكه اين رحمت در حق كسانى مى شود كه قروض ايشان از جهت ضيق معيشت اهل و عيال حاصل شده باشد و يا قرض كرده باشد به جهت خيرات و مبرات و انفاق فى سبيل الله و چنين اتفاق افتاده باشد كه متمكن از اداء آن نشده باشد.

   9ـ حضرت مهدى(عليه السلام) جميع بدعتهاى روى زمين و اوضاع فراعنه و متكبرين و شعار فاجرين و علامات مشركين را از اعمال و افعال و صفات و حالات از بين برده و جميع آلات محرمه از لهو و لعب و قمار و اسباب طرب را به جميع اقسام آن قلع و قمع مى فرمايد و دارائى فاجرين و لباسهاى كفار و مشركين را از ميان مسلمانان زايل مى نمايد.

   10ـ آن حضرت مدارا با كسى نخواهد نمود و خويشى و آشنايى و اظهار دوستى را ملاحظه نخواهد فرمود، بلكه هر كسى از روى حقيقت و صدق، ايمان نفس الامرى را اختيار نمود و اطاعت او خالصاً و مخلصاً لوجه الله شد و در عقايد دين مبين بر نهج حق و صواب كه طريقه اميرالمؤمنين و ائمه طاهرين عليهم السلام است معتقد شد و مكر و حيله و تزوير و زهد فروشى از خود دور كرد و تقواى واقعى را شعار خود قرار داد. پس او مقرب درگاه الله و مورد الطاف آن حجت پروردگار خواهد شد و إلا حضرت گردن او را خواهد زد.

   11ـ آن حضرت امر مى فرمايد كه مناره ها قصرها و نقشها كه در مساجد بنا كرده اند و معمول بوده همه را خراب كنند و دوباره آن را به قسميكه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) تشريع فرموده است بنا نمايند.

   12ـ آن حضرت دشمنان خانواده نبوّت از جمله بنى اميه و قتله حضرت سيدالشهداء(عليه السلام) بنى عباس و نواصب و منافقين كه خارج از زمره حقّه اند چنان مى كشد كه احدى از ايشان بر روى زمين باقى نمى گذارد.

علائم تكريمى قائميت

   از جمله علائمى كه معرف شخصيت آن حضرت است بر دو نوع مى باشند:

   نوع اول، عبارتست از آثار انبياء و مواريث ايشان كه اين نوع خود بر دو قسمت است. قسمتى آثار انبياء سابق و قسمتى ديگر آثار جدش پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و همچنين اميرالمؤمنين على(عليه السلام).

   نوع دوم، كراماتى است كه خاصه خود آن حضرت است كه براى او ظاهر مى شود و يا از او ظاهر         مى شود.

آثار و مواريث انبياء

   1ـ تابوت آدم، آن حضرت آن را از درياچه طبريه بيرون خواهد آورد به طورى كه نه پوسيده و نه متغيّر گشته.

   2ـ عصاى موسى، آن را نيز از درياچه طبريه و در روايتى از غار انطاكيه بيرون آورد و با آن عصا چنان كند كه حضرت موسى(عليه السلام) با فرعون كرد.

   3ـ حجر موسى، سنگى است به اندازه بار يك شتر، آن حضرت آن را از مكه به همراه خواهد داشت و تا كوفه به هر جا رسد بر او بزند چشمه اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند هر كس تشنه باشد سيراب و هر كه گرسنه باشد سير گردد.

   4ـ تورات و انجيل و ساير كتابهاى آسمانى، حضرت باقر(عليه السلام) فرمود او را مهدى مى نامند از آن جهت كه راهنمايى خواهد كرد به تورات و انجيل و ساير كتابهاى آسمانى، آنها را از غارى در انطاكيه بيرون خواهد آورد و بين اهل تورات به تورات و اهل انجيل به انجيل و اهل زبور به زبور حكم خواهد كرد.

   5ـ الواح موسى، آنها را از دره اى در راه يمن از زير سنگى بزرگ بيرون خواهد آورد.

   6ـ پيراهن ابراهيم، پيراهنى است كه جبرئيل در تن حضرت ابراهيم(عليه السلام) كرد هنگامى كه او را در آتش افكندند. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق بست و اسحاق به يعقوب و يعقوب به يوسف داد.

   7ـ خاتم سليمان، اين انگشتر نيز با اوست.

آثار جدّش پيغمبر و اميرالمؤمنين(عليه السلام)

   1ـ بيرقى كه جبرئيل(عليه السلام) در روز بدر آورد. 2ـ پيراهنى كه در روز احد پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)پوشيده بود و علامت خون هنوز در وى هست. 3ـ عمامه سحاب 4ـ زره پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و چنان بر تن او راست آيد كه بر تن پيغمبر بود، يعنى كمى از ساق بيرون باشد و بر تن ائمه ديگر بدانسان نبود. 5ـ انگشتر پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) 6ـ عصاى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) 7ـ اسب يربوع 8ـ اسب نجيب عربى براق 9ـ ناقه عضباء 10ـ اسب دلدل 11ـ الاغ يعفور 12ـ ذوالفقار حضرت على(عليه السلام) 13ـ مصحف اميرالمؤمنين يعنى قرآنى كه جمع آورى نموده است. 14ـ عهدنامه اى از پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) كه چون مردم را بسيار بكشد بعضى از اصحاب بگويند كه اين عهديست از پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) يا به سبب ديگر پس آن حضرت عهدنامه را بيرون آورد1!

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: قائم, مهدی, مسرور, انتقام, انبیاء, تابوت آدم, عصای موسی, تورات, انجیل, زبور, پیراهن ابراهیم, خاتم سلیمان, بیرق, عمامه سحاب, ,
نويسنده : علی